Strona Główna O logopedii O oligofrenopedagogice Terapia O mnie Kontakt Kwiecień 18 2014 10:02:49
Nawigacja
Strona Główna
Rozwój mowy dziecka
Mowa osób upośledzonych umysłowo
Konspekt zajęć logopedycznych z dzieckiem z porażeniem mózgowym
Konspekt zajęć - Zespół terapeutyczno-edukacyjny
Program Terapii logopedycznej dziecka z porażeniem mózgowym
Nauczanie indywidualne - konspekt zajęć z dzieckiem wielorako niepełnosprawnym

Sie pomaga
125x125
Konspekt zajęć - Zespół terapeutyczno-edukacyjny

Temat:Utrwalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego w zabawach językowych.

Cele ogólne:

- utrwalenie prawidłowej wymowy głosek szumiących: sz, ż, cz, dż w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,

- usprawnianie percepcji słuchowej

Cele operacyjne:

- uczeń prawidłowo wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy mowy

- potrafi dokonać korekty własnej wymowy

- poznaje nowe zabawy językowe, wzbogaca słownictwo zgodnie z indywidualnymi możliwościami uczniów, zaleceniami poradni i opracowanymi programami indywidualnymi.

Metody: fonetyczna, demonstracji, naśladowania i praktycznego działania

Formy prac: zadaniowo- zabawowa, indywidualna

Pomoce: plastikowe plansze z kolorowymi obrazkami i wyrazami z głoskami syczącymi i szumiącymi, lusterka, Blow Lotto (do ćwiczeń oddechowych), dyktafon, kredki.

Scenariusz zajęć:

1. Przygotowanie aparatu artykulacyjnego. Celem tych ćwiczeń jest usprawnienie mięśni narządów mowy, wzmocnienie ich oraz przypomnienie prawidłowej wymowy głosek szeregu syczącego: s, z, c, dz i szeregu szumiącego: sz, ż, cz, dż. Nauczyciel przypomina historyjkę, dzieci wykonują ćwiczenia języka, obserwują w lustrze:

Wyobraźmy sobie, ze idziemy na spacer, na łąkę. Tam w trawie siedzi żmijka. Uśmiecha się i syczy: sssssssss (uśmiechamy buzię, pokazujemy lekko zęby, nie wystawiamy języczka), do kwiatka przylatuje pszczoła, słychać: zzzzzzz. A świerszcz, który siedzi pod krzaczkiem mówi: c c c c c. Niedaleko łąki jest miasteczko, w miasteczku wieża, na niej dzwon dzwoni: dzyń, dzyń, dzyń. Nagle zerwał się wiatr i szumi: szszszsz (buzia układa się w kółko, język się podnosi do góry i lekko zawija do tyłu). Pospacerowaliśmy, teraz pojedziemy motorem. Zapalamy silnik: żżżżżż. Przesiądźmy się teraz do pociągu: czczczcz

2. Nazywanie przedmiotów- dobieranka obrazkowo- wyrazowa

3. Odczytywanie kolejnych wyrazów i układanie na odpowiednie miejsca na obrazku.

4. Wybieranie obrazków z głoską ż, nazywanie ich, prawidłowa artykulacja, obserwowanie w lustrze układu warg i języka.

5. Układanie zdań z wybranymi wyrazami. Zapisanie w liniaturze.

6. Ćwiczenia oddechowe oraz koordynacja aparatu artykulacyjnego i oddechowego

- Blow Lotto- zabawa z piłeczką, celowanie w konkretne miejsce- kontrolowanie siły wdech- wydech

- Śpiewanie sylab

7. Ćwiczenia autokontroli słuchowej.

- Nagrywanie na taśmę wymowy dzieci, a następnie odtwarzanie.

- Potwierdzanie przez dzieci wymowy prawidłowej lub nieprawidłowej. Korygowanie błędów.

8. Obrysowywanie kształtów przedmiotów z głoskami sz, ż, cz.

- Wyszukiwanie przedmiotów na rysunku i nazywanie ich.

- Obrysowywanie ich kształtu kolorowymi kredkami.

9. Podsumowanie zajęć, pożegnanie.

Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie